Hoe houd je jouw werkplek veilig en gezond?

We krijgen deze vraag veel binnen de afgelopen tijd. En dat snappen we. Op veel werkplekken is het nu eenmaal moeilijker om een veilige en gezonde omgeving te creëren. Veel werkgevers kunnen zoveel mogelijk mensen vragen thuis te werken, maar wat als je in een winkel werkt? Dan zijn alle medewerkers hard nodig op de werkvloer. Supermarkten, drogisterijen en bouwmarkten zijn nu misschien wel drukker dan normaal. Hoe zorg je er hier voor dat je geen risico loopt op coronabesmetting?

Plicht van je werkgever

Je werkgever is wettelijk verplicht om te zorgen voor een gezonde en veilige werkomgeving. Doet hij dat niet? Dan getuigt dat van slecht werkgeverschap. Je werkgever moet er nu dus voor zorgen dat je collega’s en jij de coronagerelateerde hygiënemaatregelen in acht kunnen nemen. Zo moeten jullie alle middelen hebben om je handen goed te wassen en genoeg afstand kunnen houden van elkaar én klanten. Is dat niet mogelijk? Dan moet er iets veranderen.

Knoop het gesprek aan

Als jij vindt dat de werkomgeving niet veilig genoeg is, ga hier dan over in gesprek met je werkgever. Betrek er eventueel collega’s bij om sterker te staan. Doe voorstellen en probeer op een redelijke en constructieve manier te komen tot oplossingen waar iedereen zich prettig bij voelt. Stel bijvoorbeeld voor om een bepaald aantal klanten tegelijk toe te laten in de winkel of tijdelijk contante betalingen te verbieden. Weigert je werkgever hierop in te gaan? Dan kun je contact met ons opnemen. Zo kunnen we bemiddelen tijdens het gesprek met je werkgever, of adviseren welke stappen je verder kunt nemen.

Protocol Verantwoord Winkelen

Op 25 maart heeft de overheid een Protocol Verantwoord Winkelen opgesteld, om jou en je collega’s in winkels te helpen. Hierin staan richtlijnen voor je werkgever en voor klanten. Verder hebben veel brancheorganisaties aanvullende richtlijnen en regels opgesteld, dus vraag hen hier ook naar.

Richtlijnen voor je werkgever:

  1. Hang regels aan de buitenkant van de winkel en herhaal deze binnen.
  2. Zorg dat iedereen in én voor de winkel 1,5 meter afstand kan houden van anderen.
  3. Geef een maximaal aantal klanten aan dat in de winkel mag zijn. Richtlijn: 1 klant per 10 vierkante meter winkelvloeroppervlak.
  4. Zorg voor maximale hygiëne, vooral bij de pinterminal.
  5. Haal samples, proeverijen, monsters en probeerartikelen uit de winkel; zet niet in op beleving.
  6. Werk waar mogelijk op afspraak, zodat je klantcontacten kunt doseren.
  7. Neem waar mogelijk een intake af met de klant, waarin je de gezondheidsregels kunt bespreken.
  8. Zorg dat collega’s met klantcontact elke ochtend hun temperatuur opmeten.

Richtlijnen voor je klanten:

  1. Houd 1,5 meter afstand, in én voor de winkel.
  2. Kom zoveel mogelijk alleen naar de winkel.
  3. Kom niet naar de winkel als je verkoudheids- of griepklachten hebt.
  4. Doe doelgericht boodschappen en koop niet meer dan je nodig hebt.
  5. Raak alleen het product aan dat je nodig hebt.
  6. Volg de aanwijzingen van het personeel altijd op.
  7. Betaal met pin of contactloos.
  8. Gebruik waar mogelijk een winkelwagen.

Conflict met een klant? Haal je leidinggevende of manager erbij!

Door de extra regels en maatregelen duidelijk te communiceren, voorkom je misverstanden en irritatie bij je klanten. Komt het toch tot een conflict, bijvoorbeeld omdat de klant weigert met een pinpas te betalen? Dan mag je best assertief zijn: de klant houdt zich immers niet aan de regels. Doe je dit liever niet, of lukt het niet op deze manier? Haal dan je leidinggevende, manager of werkgever erbij. Die kan dan z’n plicht uitvoeren: jouw werkomgeving gezond en veilig houden.

Meer weten

Vragen over dit artikel? Of kun je wat hulp, advies of ondersteuning van onze ervaren juristen goed gebruiken bij de maatregelen op jouw werkplek? Onze juristen krijgen hier een hoop vragen over. De meestgestelde vragen rondom corona en werk vind je hier. Staat jouw vraag er niet bij? Neem gerust contact met ons op. We zijn elke werkdag bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur, via sc@unie.nl en 0345 851 963.

Tip: INretail draagt bij aan veilige winkel

Voor de veiligheid van jou, je collega’s én klanten, heeft INretail een aantal handige documenten opgesteld. Stappenplannen, checklists en posters waarmee je je klanten inlicht over de maatregelen in jouw winkel.

Powered by De Unie