Hoe digitaal de retail ook wordt, in de tuinbranche blijft de fysieke winkel belangrijk. Toch zul je iets extra’s moeten bieden om onderscheidend te blijven. Dat vraagt wat van winkelpersoneel. Als management is het belangrijk om hen daarbij te ondersteunen, bijvoorbeeld door coaching aan te bieden. Tuincentrum De Bosrand heeft daar zeer positieve ervaringen mee. Bedrijfsleider Ilse van Haaster van het filiaal in Rijsbergen: ‘Het is belangrijk om je personeel de kans te geven goed over zichzelf, het werk en het bedrijf na te denken. Coaching is daar een uitstekend middel voor.’
Als een familie
‘In onze winkel werken zo’n honderd mensen: de helft vast, de andere helft zijn vakantie- en weekendkrachten. Bijna allemaal komen ze uit de buurt. Veel van hen kennen elkaar ook. Dat zorgt voor een fijne sfeer op de vloer, erg persoonlijk en gemoedelijk. Het voelt bijna als familie, zonder dat wij daar vanuit de bedrijfsleiding actief ons best voor doen. Bovendien is het duidelijk dat ze zich prettig voelen op de werkvloer. Dat stralen onze mensen ook uit naar klanten.’
Team vol betrokken ondernemers
‘Dat medewerkers zich hier thuis voelen, stimuleert dat ze een paar stappen extra zetten voor klanten – haast automatisch. Dat ze hen op een prettige, persoonlijke manier helpen en oprechte betrokkenheid voelen en uiten. Zo komt het weleens voor dat iemand adviseert: “Joh, vorige keer heb je die plant gekocht. Daar was je blij mee toch? Dan raad ik deze aan, die lijkt daarop.” Mooi, toch? Ik weet zeker dat dit soort betrokkenheid het werk leuker maakt. En voor de klant is het absoluut een reden om terug te komen.’
Hart voor de zaak
‘Ook met de winkel zijn onze mensen erg betrokken. Dat merkten we toen we vanwege de contactbeperkingen dicht moesten: ze kwamen gewoon zelf met allemaal goede ideeën om tóch iets te kunnen verkopen. Van een kraampje op de parkeerplaats tot acties op social media. Dat toont een soort ondernemerschap die je niet kunt kweken of opleggen; die moet in je zitten. En dan nog komt het er pas uit onder de juiste omstandigheden en voorwaarden. Blijkbaar is daar sprake van bij ons.’
Honderd procent natuurlijk
‘Het enige wat mijn mede-bedrijfsleider Lars en ik kunnen doen: onze mensen zo goed mogelijk ondersteunen om dat ondernemerschap te uiten en ontwikkelen. Bijvoorbeeld door iedereen de vrijheid te geven om hun werk op hun eigen manier te doen. Natuurlijk zijn ze gebonden aan kaders, zowel van onze winkel als van het hoofdkantoor in Oegstgeest. Maar daarbinnen geven we ze veel ruimte en verantwoordelijkheid: bijvoorbeeld om zich te bemoeien met de inkoop en inrichting van hun afdeling.’
De waarde van een luisterend oor
‘Daarnaast kunnen we hen ondersteunen door dingen als coaching aan te bieden. Ik denk dat het altijd goed is om met je loopbaan, werk en ontwikkeling bezig te zijn – helemaal in een mentaal zware periode met een avondklok en gesloten winkel. Daarom waren Lars en ik gelijk enthousiast toen we coach Marco Vallebella ontmoetten. We wisten gelijk: een fijn, prettig persoon die goed luistert en genoeg ervaring heeft om nuttige adviezen te kunnen geven.’
Als een lopend vuurtje
‘Het was natuurlijk nog even afwachten of onze medewerkers even enthousiast waren over de gesprekken. In eerste instantie leken ze dat niet: van de drie dagen dat Marco zou komen, kregen we er maar één volgepland. Maar toen de eerste collega’s positief uit hun gesprek kwamen, zaten de andere twee binnen no-time vol. Iedereen vond het fijn: om tips te krijgen, werkuitdagingen voor te leggen, over hun ontwikkeling te praten of gewoon hun verhaal kwijt te kunnen.’
Zelf ook gesprek gehad
‘Ook Lars en ik hebben een coachingsgesprek met Marco gehad, wat concreter was dan verwacht. Het is verhelderend om met iemand van buiten ons bedrijf te praten over leidinggeven en personeelszaken. Zo hebben we besproken hoe wij medewerkers op een constructieve manier kunnen wijzen op dingen die niet goed gaan, zonder dat dit ten koste gaat van onze band of de prettige sfeer in de winkel. Daar hebben we veel aan gehad!’
Resultaten afwachten
‘De gesprekken vonden plaats in mei en juni, net voor de zomervakantie. Daardoor is het nog moeilijk om te zeggen of ze concrete effecten krijgen op de werkvloer. Maar wat bijvoorbeeld wel uit de gesprekken bleek: veel medewerkers hebben toch behoefte aan regelmatige, formele functioneringsgesprekken, ook al zijn wij daar helemaal het bedrijf niet naar. Daar gaan we binnenkort dus mee beginnen.’
‘Verder hebben Lars en ik weinig teruggekregen van Marco. Logisch, want het waren vertrouwelijke gesprekken. Maar toch ergens ook wel jammer, omdat we iets zouden kunnen doen met die inzichten. Nu zullen we moeten afwachten of mensen het zelf bij ons aankaarten. Maar ja, uiteindelijk is dat de juiste route. Door de positieve reacties gaan we in ieder geval meer persoonlijke, individuele aandacht besteden aan onze mensen. Dat lijkt me al een mooi resultaat van het coachingstraject!’
Meer weten?
Marco Vallebella is loopbaancoach bij De Unie. Deze vakorganisatie geeft loopbaancoaching aan ondernemers en medewerkers in verschillende branches, waaronder de retail.