Ondernemerschap…

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on email

Werk je in de winkel, dan ben jij het uithangbord van je organisatie. Jij hebt contact met klanten en bent bepalend voor hun beleving. Daarom is het zo belangrijk dat je ondersteuning krijgt: om je te blijven ontwikkelen – professioneel en privé – en een bepalende rol te spelen op de winkelvloer. Employability coaching kan een uitkomst bieden. Hoe zo’n traject eruitziet? Dat laten we zien aan de hand van een praktijkvoorbeeld: Groencentrum Witmarsum. Medewerker Sonja Kamstra vertelt. ‘Werk je aan je eigen kennis? Dan wordt je werk leuker én kun je klanten beter helpen. Win-win dus!’

Gezamenlijke passie

‘Ik werk nu anderhalf jaar in Groencentrum Witmarsum. Hoe ik het vind hier? In één woord: fantastisch! Een ontzettend leuk bedrijf, met een mooi, groot assortiment en geweldige collega’s.’ Sonja begon bij de kassa, ging toen naar de binderij en werkt nu op de kamerplanten-afdeling. Daar maakt ze deel uit van een team van vijf mensen. ‘Een superleuk team. We hebben allemaal een passie voor planten en we leren elke dag van elkaar. Soms nemen we een plant mee naar huis, om te kijken hoe die het daar doet. Houden we elkaar dan van op de hoogte via de app.’ 

Hartelijk welkom

‘Dat enthousiasme zien bezoekers van onze winkel natuurlijk ook. Het scheelt daarbij dat we onszelf mogen zijn op de werkvloer. Gewoon, een vriendelijk praatje maken met klanten. Die openheid en spontaniteit wordt gestimuleerd van bovenaf, maar zit ook in ons allemaal. De combinatie van onze omgang met klanten en de inrichting van de winkel zorgt voor een erg huiselijke sfeer. Mensen vinden het fijn om hier te zijn. Dat is waarom ze weer bij ons terugkomen. Waarom ze speciaal bellen om te zeggen dat ze goed zijn geholpen en de plant het zo geweldig doet.’

Wat wil je nog meer?

Een tijdje geleden organiseerde het management een informatieavond, over de positie en toekomst van het bedrijf. De medewerkers kregen de kans om zich op te geven voor een gesprek met loopbaancoach Marco. ‘Daar verwachtte ik niet zo veel van. Nou, ik voel me herboren! Ik kreeg de bevestiging dat ik hier op m’n plek zit, bij de kamerplanten van Groencentrum Witmarsum. We hebben dingen besproken die beter konden, maar het vooral gehad over wat ik eigenlijk nog meer wil in mijn werk. Zoals me specialiseren: ik wil meer leren over kamerplanten. Net als mijn collega’s, trouwens.’

Een goed idee? Doe er iets mee!

‘Marco zei: “Als je iets wilt, zeg het dan gewoon. Nee heb je, ja kun je krijgen.” Dat was voor m’n collega’s en mij een eyeopener. Ik weet niet waarom, maar we hebben nooit ervaren dat er veel ruimte is voor ondernemerschap. Terwijl die ruimte er wel is, we pakten ‘m gewoon niet! Nou, daar zijn we gelijk mee aan de slag gegaan. We zijn er goed voor gaan zitten en vroegen ons af: als dit onze winkel was, wat zouden we dan willen? Dat leverde een lijst op met ideeën.’

Voorop blijven

‘Eén daarvan was een stijlkamer maken, aankleden met meubels en daar een plant centraal zetten. Zo kunnen we wat meer aandacht geven aan onze plant van de maand.’ Blijven leren en kennis opfrissen is een ander belangrijk idee. Want, zo stelt Sonja, dat draagt bij aan de missie van Groencentrum Witmarsum: vooroplopen. ‘Hoe beter we op de hoogte zijn van ontwikkelingen in plantenland, hoe meer we daarop kunnen inspelen en hoe beter onze klanten geholpen zijn. Een voorbeeld van zo’n trend? Stekken: doen veel mensen tegenwoordig, maar er is maar één collega die daar zinnig advies over kan geven. Door ons zo te blijven ontwikkelen, kunnen we de ruimte voor eigen initiatief en verantwoordelijkheid beter benutten. Leuker voor ons, waardevoller voor de klant.’

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
website: Sbddesign.nl
Powered bij De Unie