Werk je in de winkel, dan ben jij het uithangbord van je organisatie. Jij hebt het contact met klanten en bent dus bepalend voor hun beleving. Daarom is het zo belangrijk dat je de ondersteuning krijgt die je nodig hebt. Om je te blijven ontwikkelen – professioneel en privé – en een bepalende rol te spelen binnen een organisatie die constant verandert. Employability coaching kan een uitkomst bieden. Hoe zo’n traject eruitziet? Dat laten we zien aan de hand van een praktijkvoorbeeld: Groencentrum Witmarsum. Eigenaar Johanneke Terpstra vertelt. ‘Werken aan je eigen ontwikkeling, waarom zou je het eigenlijk niet doen?’
Pionieren in de tuinbranche
Groencentrum Witmarsum is opgericht in 1996 en zit – met name sinds 2003 – flink in de lift: meer spullen, meer oppervlak en meer medewerkers. ‘Inmiddels werken hier zo’n 50 mensen’, vertelt Johanneke. ‘Samen zorgen we ervoor dat ons groencentrum uniek is in de branche. Dat we vooroplopen en alles net even anders doen. We merken dat anderen ons daardoor kopiëren, maar dat beschouwen we als een compliment; het betekent dat we iets goed doen. Maar het zorgt er ook voor dat we scherp moeten blijven. Doen we dat niet, dan zijn we onze voorsprong kwijt.’
Flexibel richting de toekomst
Maar hoe doe je dat precies, vooroplopen? En belangrijker nog: hoe blijf je dat doen, in een branche die zich snel ontwikkelt en nu al maanden volledig op z’n kop staat? ‘Ons idee: we moeten terug naar de basis. Kritisch kijken naar onze missie en visie. Met een stevig fundament als anker – en een betrouwbaar team om ons heen – hebben we een goede basis om flexibel en innovatief te blijven. Maar ja, hoe pak je dat aan? Daar hebben we hulp bij gehad van coaches van vakbond De Unie.’
Koers uitstippelen…
‘We begonnen het traject met managementsessies. Maurice van vakbond De Unie vroeg ons welke kant we op willen, en wat we belangrijk vinden. Daar hebben we veel over gespard. Tijdens de sessies gingen we bijvoorbeeld op zoek naar onze kernwaardes. Wat bleek: we kwamen uit op de waardes die we altijd al hadden, waaronder “ondernemerschap”, “samen” en “vertrouwen”. Nu zijn ze alleen nog duidelijker, zichtbaarder en explicieter. Dankzij de kritische blik en begeleiding van Maurice kregen we een duidelijk beeld van onze nieuwe koers, inclusief de organisatieveranderingen die daarvoor nodig waren. Nu was het zaak om alle medewerkers daarin mee te nemen.’
… met iedereen aan boord
Dat begon met een informatie-avond voor het hele team. Hier kregen ze uitleg over de nieuwe visie en het veranderde organogram – de meesten waren erg enthousiast. ‘Toen zeiden we: “Wij zijn bezig met de toekomst van het bedrijf, maar jullie moeten ook aandacht besteden aan je eigen toekomst. We hebben een coach gevraagd om jullie daarbij te helpen, maak gebruik van die gelegenheid. Het is namelijk goed voor jou, voor het bedrijf en… waarom zou je het eigenlijk niet doen? Uiteindelijk heeft coach Marco een deel van de collega’s gesproken.’
Belang van persoonlijke ontwikkeling
‘Wij vonden het erg belangrijk om die gesprekken aan te bieden en onze mensen te helpen ontwikkelen tot de professional die ze willen worden. Ook zodat ze zelf gaan nadenken over hun ontwikkeling en rol binnen ons bedrijf. Dat stimuleert hun ondernemerschap. En het mooie is: de gesprekken hebben al gewerkt. Mensen nemen meer initiatief om structureel aan hun ontwikkeling te werken, voelen zich verantwoordelijk voor hun stukje winkel. Reken maar dat klanten dat ook voelen als ze door de winkel lopen.’
En nu?
‘Onze toekomst ziet er goed uit. Hoe vervelend corona ook is: iedereen is thuis, wil het daar mooi en groen hebben. Het is wel belangrijk dat we onze nieuwe koers voortzetten, dat het niet wordt ondergesneeuwd door de orde van de dag. Creativiteit en ondernemerschap stimuleren, handelen vanuit onze kernwaardes; alleen zo zorgen we er met z’n allen voor dat we voorop blijven lopen.’