Net als veel andere fashionretailers, voelde G-Star RAW de gevolgen van de coronacrisis. Daarom heeft het bedrijf in 2020 moeten reorganiseren. Zo’n verandering heeft grote impact op de organisatie en de medewerkers waar afscheid van wordt genomen. Maar óók op degenen die blijven: zij komen immers in een compleet nieuwe organisatie terecht. Hoe geef je hen de aandacht die ze nodig hebben om door te gaan? Daar spreken we over met Josanne Verdonk, Chief HR Officer bij G-Star. ‘Je moet vooral laten zien dát je oog voor ze hebt. Wij hebben dat gedaan met de hulp van Unie Consultancy.’
Verbreed je focus
‘Tijdens reorganisaties is er veel aandacht voor de mensen die moeten vertrekken. Niet zo gek ook: zij verliezen hun baan. Ze moeten ineens weg bij een organisatie waar ze jaren hebben gewerkt en afscheid nemen van collega’s die ze goed kennen. Dat is enorm ingrijpend.’ Josanne is zich goed bewust van de impact die een reorganisatie heeft op de betrokkenen. Maar, zegt ze: ‘Vergeet de blijvers niet. Zij moeten óók ineens afscheid nemen van collega’s met wie ze jaren hebben samen gewerkt en wennen aan een veranderde organisatie met nieuwe structuren. En met hen ga je uiteindelijk weer door.’
Impact van corona
We gaan even terug naar de zomer van 2020. ‘Als gevolg van de coronacrisis moesten we helaas melding maken van collectief ontslag. Dan kom je niet alleen in contact met het UWV, maar haak je ook de vakbonden aan die bij de cao Retail Non-food betrokken zijn. De Unie was er daar een van. Hun onderhandelaar gaf aan: we kunnen meer dan onderhandelen, je kunt ons ook inschakelen voor bijvoorbeeld coaching en juridische assistentie.
Oog voor de blijvers
Zo kwam Josanne in contact met Unie Consultancy. ‘Ik vroeg hoe ze ons konden helpen om de blijvers te ondersteunen. Samen kwamen we uit op coaching als oplossing. Een loopbaancoach kan namelijk helpen om de veranderingen een plekje geven, zowel voor medewerkers als leidinggevenden.’ En zo’n traject bekostigen? Want laten we eerlijk zijn: tijdens een reorganisatie klotst het geld niet tegen de plinten. ‘Klopt. Maar gelukkig konden we daarvoor gebruikmaken van het sociaal fonds waar we aan bijdragen. Nóg een reden om er zo snel mogelijk mee van start te gaan!’
Twee coachingsrondes
‘Coach Arco kwam op ons hoofdkantoor, zodat mensen laagdrempelig bij hem konden komen – gewoon intekenen en een uurtje praten. De meesten hadden behoefte aan hulp bij rouwverwerking: “Hoe ga ik mijn werk nu doen met de helft van mijn team? Hoe verwerk ik het gemis van mijn collega’s?” Daarna kregen ook leidinggevenden de kans om bij Arco langs te gaan. Zij hadden eerder behoefte aan praktische hulp: hoe ga ik om met een veranderde organisatie, nieuwe prioriteiten en gedemotiveerde medewerkers?’
7 dimensies
Uiteindelijk hebben zo’n 60 medewerkers en leidinggevenden van G-Star gebruikgemaakt van de coaching van Unie Consultancy. Wat ze daarvan vonden? ‘Ik heb erg positieve reacties gekregen van onze collega’s. Of ze nu op zoek waren naar rouwverwerking of praktische tips: Arco heeft ze goed kunnen helpen. Vooral de 7 dimensies bleken een fijn handvat. Bovendien helpt het enorm als daar iemand zit van buiten de organisatie. In sommige gevallen is dat fijner dan wanneer je met iemand van HR praat. Dat het ook nog iemand van de vakbond is, geeft helemaal het idee: dit is niet om de organisatie zo snel mogelijk draaiende te krijgen, dit is voor jóú.’
Blik naar voren
‘Inmiddels kunnen we weer vooruit kijken. Of dat alleen komt door de coaching? Nee, dat denk ik niet. We merkten al dat de behoefte ervoor afnam naarmate de reorganisatie langer geleden was. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat open, eerlijke en duidelijke communicatie de eerste prioriteit is. Aandacht voor de blijvers is een mooie aanvulling daarop. Deze zomer hebben we dat ingevuld met coaching, en dat is uitstekend bevallen!’